02/06/2023

Nieuwbouw van SEW-EURODRIVE in Haasrode is CO2-neutraal

SEW Eurodrive 2

D E Architecten

SEW-EURODRIVE is een Duitse multinational die wereldwijd in 52 landen actief is met meer dan 19.000 medewerkers. Het bedrijf produceert elektromotoren, (motoren voor) versnellingsbakken, tandwielkasten en andere componenten voor voertuigen, machines en productielijnen. Haasrode is 1 van de 4 Belgische locaties. Aan de Brabanthal – anderhalve kilometer van de nieuwbouwsite – heeft het bedrijf al een vestiging.

Op een braakliggend terrein op het einde van de Romeinsestraat worden een werkplaats van 5.200 m2 en 3 verdiepingen kantoren – met een totale vloeroppervlakte van 2.750 m2 – opgetrokken. Op termijn zullen er een 100-tal mensen werken. Hiermee breidt SEW-EURODRIVE de capaciteit in Haasrode dus gevoelig uit.

Het project is een ontwerp van D E Architecten uit Tervuren. Zij verzorgen zowel het architecturale ontwerp als de volledige interieur architectuur. De stabiliteit van het project wordt verzekerd door Studiebureau Archimedes uit Keerbergen.

 

Simuleren

De eerste stap in duurzaam bouwen en uitbaten is uiteraard de energiebehoefte zo laag mogelijk houden. Daarbij mag echter het comfort van wie er werkt niet uit het oog worden verloren. Om in de werkplaats een aangenaam binnenklimaat te creëren zonder dat er actieve koeling nodig is, vertrokken we van een dynamische simulatie. Data uit voorgaande jaren over de zon en temperaturen – gemeten over een heel jaar – worden gekruist met de isolatiewaarde (U) en warmtedoorlatingswaarde (g) van alle onderdelen van de bouwschil.

Zo bleek uit de simulatie onder meer dat de enkelwandige polycarbonaatplaten in de bovenste strook van de gevel van het atelier beter werden vervangen door dubbelwandige én geïsoleerde platen. Ook voor de lichtstraten in het dak, de dakelementen zelf en de overige gevelbekleding werd gekozen voor beter isolerende elementen. In heel warme zomernachten zorgen de luchtgroepen van de werkplaats voor free cooling, en ook de natuurlijke rwa-installatie kan worden geopend om de warmte aan het plafond van de ruimtes naar buiten te laten ontsnappen.

Ook de binnenindeling heeft het invloed op rationeel energieverbruik en werkcomfort. In het oorspronkelijk plan kwamen de laad- en loszones rechtstreeks uit in de werkplaats. Wij adviseerden om ze af te schermen met een extra muur, wat zeker in de winter bij openstaande poorten een groot verschil maakt in de werkplaats.

 

PV houdt warm en koel

Voor de verwarming van de werkplaats werd gekozen voor een tweepijps lucht/water warmtepomp op het dak. In de kantoren zorgen klimaatplafonds voor verwarming én koeling, aangestuurd door een vierpijps lucht/water warmtepomp. Die zorgt ook voor de basistemperatuur bij de aanmaak van sanitair warm water voor de douches. Om het water voldoende warm te maken, is bij de douches nog een booster water/water warmtepomp voorzien.

SEW Eurodrive

D E Architecten

Deze warmtepompen zijn grote elektriciteitsverbruikers. Om dit te compenseren, maakt SEW-EURODRIVE echter een gedurfd duurzame keuze. Het bedrijf voorziet op het dak een PV-installatie van liefst 930 kWp, wat uitzonderlijk is in een industrieel project van die omvang! Op die manier reduceren ze hun CO2 uitstaat met 233ton/jaar, waardoor het gebouw CO2 neutraal is, besparing uitstoot van 176%.

 

Laadpunt per wagen

Met een PV-installatie van dergelijke omvang blijft er na het verbruik van de warmtepompen, machines in de werkplaatsen en andere elektrische voorzieningen zoals verlichting en stopcontacten nog wel wat stroom over om laadpalen op de parking te voeden. De wet voorziet daarbij dat 1 op de 4 parkeerplaatsen in de toekomst over een laadpunt moet kunnen beschikken. Ook hier echter gaat SEW-EURODRIVE een stap vérder. In eerste instantie worden 34 van de 88 plaatsen effectief van een laadpunt voorzien. Maar alles wordt nu al voorzien om dit in de toekomst te kunnen uitbreiden naar elk van de 88 parkeerplaatsen.

 

Samen ontwerpen

Naast effectieve CO2-neutraliteit staat voor SEW-EURODRIVE ook de medewerker centraal in dit project. Zo werd er samengezeten per ruimte met de toekomstige gebruikers hiervan om de behoeften en bezorgdheden te bespreken. Op verschillende momenten in de ontwerpfase en finaal vóór de aanbesteding werd feedback gevraagd. Met de gemaakte opmerkingen werd daarna ook effectief rekening gehouden om de plannen te verfijnen en bij te sturen.

 

Meer info

Meer weten over dit project en/of de mogelijkheden om jóuw project te verduurzamen? Neem contact op met onze expert Bart Delgouffe via het mailadres bart.delgouffe@industrium.be of per telefoon op het nummer 050 40 45 30.